Skoleflinke barn har ofte et enkelt liv. De blir begunstiget av lærerne, sett opp til av medelevene, berømmet av familie og venner og høster fordeler av alle slag. Og vokser opp med et bilde av dem selv som hever dem godt over gjennomsnittet. Men det er ikke riktig. Det er så mange andre egenskaper som er langt viktigere enn teoretisk kunnskap. Fordelen til de skoleflinke er at de har evne til å tilegne seg teoretisk kunnskap og videreformidle den. Men hvor ofte hører du om en skoleflink som har skapt noe nytt og bidratt med noe verdifullt i livet, eller vist en rørende nestekjærlighet slik mennesker med omsorg i seg gjør? De skoleflinke går også ofte inn i etablerte virksomheter, man ser sjelden at de starter og skaper noe nytt. Det er det de kreative med mindre skolegang som gjør.
De skoleflinke skal ha ros for de gode karakterene de får til eksamen. Men ut over det har de fått en status som ikke rimer med det virkelige liv. Det finnes så mange begavede og flinke barn som aldri blir hyllet eller berømmet, fordi de er begavet på andre felt enn det teoretiske. Sinnene deres er fylt med kreativitet og skaperlyst. Disse barna har mindre evne til å innta teoretisk lærdom og opplever ofte skolegangen som vond og vanskelig. Men har i realiteten vel så gode evner som de skoleflinke.